Onze zoon heeft het Syndroom van Down en een licht verstandelijke beperking. In zijn eerste levensjaar heeft hij veel medische handelingen moeten ondergaan als gevolg van een hartafwijking. Ofschoon de hartafwijking werd opgelost, nam in de loop van zijn leven de weerstand tegen medische handelingen toe, terwijl hij nog wel medische controles moest ondergaan. Onze zoon werd bovenmatig bang voor pijn en bloed. Toen hij op een gegeven moment een fietsongeval kreeg met schaafwonden, werden zijn angsten ronduit extreem. Hij durfde opeens nog maar heel weinig. Zelfs traplopen maakte hem bang…
Tijdens de EMDR behandeling bij Jeugdpraktijk Pit onderzocht onze zoon zijn angsten door letterlijk het contact aan te gaan met pleisters, doktersnaalden en verband, zonder er voor te vluchten. Wij werden daar als ouders volledig bij betrokken en waren bij alle sessies aanwezig. We vertelden onze zoon tijdens de therapie het verhaal van zijn hartoperatie en hoe hij daar gezond en sterk uit was gekomen. Ondertussen werd de EMDR ingezet.

Tijdens een consult bij de kinderarts, die daar zijn volle medewerking aan verleende, werd de EMDR in het ziekenhuis ingezet. De kinderarts kon voorbereidende medische handelingen verrichten, zonder dat onze zoon er van schrok. Alles wijst erop dat onze zoon een grote hindernis heeft genomen. Zijn angsten zijn in belangrijke mate verdwenen. Bij pijntjes wrijft hij nu nog even over de plek en overtuigt zichzelf met: “Doet geen pijn meer, klaar.” We hopen maar dat hij zo moedig blijft, als hij ooit meer ingrijpende medische handeling moet ondergaan.

Onze zoon heeft goede herinneringen aan de EMDR-behandeling. Hij ging er met plezier naar toe. Hij is inmiddels ambassadeur van Jeugdpraktijk Pit geworden, want zelfs bij een hardnekkige verkoudheid adviseert hij behandeling door Jeltje Jelles! Als trotse ouders hebben wij de samenwerking met Jeltje als zeer prettig ervaren. We hebben de klus met ons vieren geklaard.